Black Friday -boikottiviesti yrityksille

Juuri sinä voit kannustaa yrityksiä jättämään väliin Black Fridayn. Alla on valmis viestipohja, jonka voit kopioida ja lähettää valitsemallesi yritykselle.  Viestipohjan on laatinut Luonto-Liiton Hämeen piirin Ilmastotoivo-ryhmä.

Hyvä kauppias,

Kuluttajat ja yritykset ovat tärkeässä roolissa kestävyys- ja ilmastokriisin torjumisessa. Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan ja ostaa eettisesti tuotettuja, kestäviä ja pitkäikäisiä tuotteita. Koska kulutuspäätösten taustalla vaikuttavat tarpeiden lisäksi arvot, myös yritysten teoilla on vaikutusta. Ihmiset voivat esimerkiksi boikotoida kauppoja tai tuotteita, jos kokevat niiden loukkaavan heille tärkeitä arvoja. Tai kääntäen: he voivat suosia yrityksiä, jotka jakavat heidän kanssaan samat arvot. Kasvava joukko kuluttajia valitsee ostamansa tuotteet ja niiden myyjän ympäristöeettisin perustein. 

Ralliautoilija Marcus Grönholmin Suomeen vuonna 2011 lanseeraama Black Friday -ostokampanja on täysin ristiriidassa eettisen kuluttamisen periaatteiden kanssa, ja siksi monet ympäristö- ja kuluttajajärjestöt kehottavat boikotoimaan kyseistä kampanjaa. Ympäristötietoisten kuluttajien keskuudessa Black Fridaylla alkaakin olla jo huono maine, eikä siihen osallistuvia yrityksiä pidetä vastuullisina tai eettisinä, vaikka ne esimerkiksi verkkosivuillaan sellaisina itseään mainostavatkin.

Boikotoimalla Black Friday -kampanjaa viestit asiakkaillesi olevasi vastuullinen kauppias.

#äläostamitäänpäivä #noblackfriday


Ystävällisin terveisin

(nimesi tähän kohtaan)